Home Blog
https://www.psychologiezlocinu.cz/uploads/system-images/pz_1.png
Home Blog
https://www.psychologiezlocinu.cz/uploads/system-images/pz_1.png

Dexter z Kanady: Filmař, který se chtěl stát sériovým vrahem a proměnil svůj scénář ve skutečnost

1. 11. 2025

Default

Jenže Mark Twitchell z kanadského Edmontonu se rozhodl zajít dál. V roce 2008 zinscenoval „film o vraždě“ – a když přišel na natáčení jeho první herec, čekalo ho něco úplně jiného.


Vrah, který chtěl být filmařem

Mark Twitchell se narodil v roce 1979 a od dětství byl fascinován světem filmu. Vystudoval mediální produkci a jeho snem bylo stát se režisérem velkých hollywoodských thrillerů. Na internetu se pohyboval mezi fanoušky sci-fi a crime žánru, často se stylizoval do hrdinů, které obdivoval.

Jeho posedlost se prohloubila po premiéře seriálu Dexter – příběhu forenzního analytika z Miami, který ve volném čase vraždí zločince. Twitchell o sobě říkal, že se s ním ztotožňuje. Fascinovala ho myšlenka, že vražda může být „spravedlivá“, pokud má své morální zdůvodnění.


Scénář, který přestal být jen scénářem

Na jaře 2008 začal psát krátký film s názvem „House of Cards“ – o muži, který přes seznamku naláká oběť do garáže, sváže ji a zabije. Tvrdil, že chce vytvořit realistický thriller pro festivaly.

Na podzim si pronajal skutečnou garáž v průmyslové čtvrti Edmontonu, kterou přeměnil na filmové studio. Vybavil ji plastovými fóliemi, kamerou a „filmovými rekvizitami“ – mimo jiné i nožem, obuškem a stolkem s pouty.

Jenže když se v říjnu 2008 přes seznamku Plenty of Fish domluvil s mužem jménem Johnny Altinger, aby „přišel na natáčení“, ukázalo se, že žádný film už není v plánu.


Z natáčení se stalo místo činu

Johnny Altinger nikdy nepřišel domů. Přátelům poslal podivný e-mail, že „potkal ženu svých snů“ a odjíždí s ní na dovolenou. Policie brzy zjistila, že zprávu někdo psal z jeho účtu – ale styl neodpovídal.

V garáži Marka Twitchella kriminalisté našli stopy krve, plastové pytle a nůž s DNA oběti. Když pátrali dál, narazili na soubory v jeho počítači, mezi nimi dokument s názvem SK Confessions – „Serial Killer Confessions“.


„Jen film, nebo deník vraha?“

V tomto dokumentu Twitchell popisoval – v první osobě a s chladnou přesností – vraždu muže, kterého nalákal přes internet, zabil a rozčtvrtil. Text obsahoval i drobné detaily, které odpovídaly stopám nalezeným na místě činu.

Když ho zatkli, hájil se tím, že jde o fikci – údajně „cvičný scénář“ inspirovaný Dexterm. Policie ale našla krevní důkazy i tělesné pozůstatky oběti v kanalizaci za domem.


Psychologický profil: realita rozpuštěná ve fikci

Podle vyšetřovatelů šlo o narcistní osobnost s poruchou reality a silnou potřebou kontroly. Twitchell se nechtěl stát vrahem v klasickém smyslu – chtěl být režisérem svého vlastního příběhu.

Jeho zločin nebyl impulzivní. Byl pečlivě zrežírovaný, s filmovou estetikou: kamera, rekvizity, scénář. V jeho mysli se svět filmu a skutečnosti slil do jediného prostoru.

Psychologové to označili za kombinaci fikční disociace a maladaptivní fantazie – stav, kdy jedinec používá fantazii k úniku před realitou, až ji nakonec přepíše podle vlastních pravidel.


Soud a rozsudek

V roce 2011 byl Mark Twitchell uznán vinným z vraždy prvního stupně a odsouzen na doživotí bez možnosti podmínečného propuštění.

Z vězení posílal dopisy novinářům a fanouškům, v nichž o sobě psal jako o „filmaři, kterého svět nepochopil“. Tvrdil, že chtěl „vytvořit hranici mezi realitou a fikcí – a pak ji překročit“.


Když se fantazie mění v nebezpečí

Všichni si někdy představujeme jiný život – být hrdinou filmu, slavným detektivem nebo někým, kdo má všechno pod kontrolou. Pro většinu lidí je to jen neškodný únik.

U některých jedinců se však fantazie přemění v náhradní realitu. Tento stav se nazývá maladaptivní denní snění nebo také fikční disociace.

Člověk v něm tráví tolik času ve svém vymyšleném světě, že začne ztrácet kontakt s realitou. Často se stylizuje do postav, které obdivuje, a přisuzuje jim vlastní význam. Pokud je navíc přítomen narcismus, potřeba kontroly nebo frustrace z neúspěchu, může se fantazie změnit v nebezpečný impulz.

Mark Twitchell je extrémním případem takového rozpadu hranic – místo aby realitu chápal, rozhodl se ji přepsat podle scénáře, který sám napsal.

🧠 Varovné znaky maladaptivní fantazie:

  • nadměrné snění o jiném životě (desítky hodin týdně),

  • přerušování práce nebo spánku kvůli fantaziím,

  • pocit, že realita je „méně skutečná“,

  • postupná ztráta empatie vůči ostatním lidem,

  • potřeba kontrolovat svůj svět – i za cenu, že to někomu ublíží.


Temné poselství: když popkultura ožije

Případ Marka Twitchella zůstává mementem o síle mediálních fantazií a o tom, jak hluboce mohou proniknout do psychiky člověka bez pevných hranic reality.

Nešlo o obyčejného vraha, ale o člověka, který chtěl žít ve vlastním scénáři – a kterému se podařilo ho zrealizovat.

Dnes se o něm mluví jako o „Dexterovi z Kanady“ – ale ve skutečnosti šlo spíš o smutného muže, který si spletl kameru s vyzněním svědomí.


Čtěte také o dalších VRAZÍCH Z OBRAZOVKY

  • Rodney Alcala: Muž, který vraždil a přitom se smál do kamery. „Dating Game Killer“ obelhal televizi, porotu i celý svět

TOP příběhy z Psychologie zločinu - NEPŘEHLÉDNĚTE:

  • Jim Gorgon - génius, který slyšel hlasy: Jak se z bubeníka Layly stal vrah, který zabil svou matku

  • Dvě tváře BTK: Jeho děti věřily, že je to laskavý táta. Policie mezitím pátrala po monstrózním vrahovi, který se jim každý den smál do očí.

  • Muž, který šířil strach napříč Jižní Amerikou: Daniel Camargo Barbosa – opravdové monstrum z And


Zdroje: CBC, CNN, BBC, Psychology Today, Edmonton Journal

Intro

Home
Blog
Cookies - nastavení a informace