Home Blog
https://www.psychologiezlocinu.cz/uploads/system-images/pz_1.png
Home Blog
https://www.psychologiezlocinu.cz/uploads/system-images/pz_1.png

Černá Dahlie: vražda, která zrodila mýtus. Proč se svět dodnes dívá na krásu i smrt zároveň?

22. 10. 2025

Město andělů bez anděla

Los Angeles, leden 1947. Město, které žije snem, že každý, kdo má dost odvahy a rtěnky, může být hvězdou. Prach, kouř z cigaret, lesk neonů, ale i pach rozkladu — dvě tváře stejného světa.

Když kolemjdoucí žena jménem Betty Bersinger uviděla v prázdném poli cosi bílého, myslela si, že jde o odhozenou figurínu z obchodního domu. Až když přistoupila blíž, pochopila, že se dívá na tělo mladé ženy, rozříznuté na dvě části a naaranžované s děsivou přesností.

Los Angeles Times mělo během pár hodin titulku. Policie vyrazila na místo, novináři už tam byli. A zrodil se příběh, který nikdy nezemřel.

Město, které mělo být symbolem krásy a úspěchu, dostalo svou první skutečnou noir vraždu — a jméno Elizabeth Short se proměnilo v legendu.


Elizabeth Short: dívka, která chtěla být viděna

Elizabeth, přáteli zvaná Beth, se narodila v roce 1924 v Massachusetts. Její dětství poznamenala ztráta otce, který rodinu opustil a později fingoval vlastní smrt.
Matka ji vychovávala sama, a mladá Beth snila o světlech reflektorů, o slávě, která by překonala chudobu a osamění.

Přijela do Kalifornie s představou, že se stane herečkou. Pracovala jako servírka, občas se účastnila večírků a seznamovala s muži, kteří jí mohli „otevřít dveře“.
Nikdo z jejích přátel ji nepopisoval jako rozmařilou. Spíš jako citlivou, tichou a zasněnou, s křehkým sebevědomím a silnou potřebou být přijímaná.

Psycholog by možná řekl, že Beth hledala v cizích očích potvrzení vlastní hodnoty — kompenzaci za prázdnotu, kterou v ní zanechal otec. A Hollywood jí tuto iluzi nabízel – zářivou, krutou, svůdnou.

Když se krátce před smrtí ztratila z dohledu svých známých, nikdo to nepovažoval za neobvyklé. V městě, kde každý den někdo mizí ve stínu reflektorů, to nebylo nic zvláštního. Dokud se neobjevila znovu – v poli, v naprosté tichosti.


Tělo v poli: dokonalá hrůza

Tělo bylo nalezeno 15. ledna 1947. Bylo rozříznuté přesně v pase, bez jediné kapky krve na místě.

Forenzní experti brzy zjistili, že oběť byla vykrvácena ještě předtím, než byla rozřezána. Známky mučení — podlitiny, řezné rány, vyříznutý úsměv na tváři. Úsměv, který se stal symbolem této vraždy.

Pachatel tělo naaranžoval s precizností chirurga – ruce nad hlavou, nohy od sebe, úhledně položené. Šlo o čin, který působil víc jako rituál než impulsivní vražda.

Policie usoudila, že vrah musel mít anatomické znalosti – možná lékař, patolog, někdo s přístupem k vybavení. Jenže Los Angeles mělo stovky podobných mužů.
A každý z nich mohl být ten, kdo potřeboval zanechat ve světě stopu – i kdyby v podobě rozřezané krásy.


Média jako hyeny i stvořitelé legendy

Ještě než měla policie šanci uzavřít místo činu, měly redakce první titulky. Vražda Elizabeth Short se okamžitě stala mediálním divadlem – a herečka, která se nikdy nedočkala role, se jí nakonec stala posmrtně.

Los Angeles Times, Examiner, Herald Express – všechny deníky soutěžily o exkluzivitu. Novináři pronikli do bytu oběti dřív než vyšetřovatelé, vyzvedli její dopisy, fotografie, osobní poznámky. Každý detail byl přetaven v senzaci, každý úhel tváře v ikonografii.

Přezdívka „Černá Dahlie“ vznikla už během prvních dnů – inspirována filmem The Blue Dahlia, který právě běžel v kinech. Tisk z Elizabeth udělal femme fatale, její smrt proměnil v záhadný erotický rituál. Veřejnost chtěla krvavé detaily, a média je ochotně servírovala – s úsměvem oběti na titulní straně.

high

Z dnešního pohledu by psychologové mluvili o „dvojité viktimizaci“ – nejprve byla obětí vraha, pak obětí společnosti. Z mladé ženy se stal mýtus, který nahradil její skutečné já. A když se mýtus rozběhne, pravda se vždy ztratí jako první.


Kdo mohl být vrah? Teorie, které nechtějí zemřít

Policie vyslechla přes 150 podezřelých. Přiznání posílali i ti, kteří v době vraždy byli stovky kilometrů daleko — z touhy po pozornosti. Jenže několik jmen se objevuje stále znovu.

  • George Hodel
    Lékař s temnou minulostí, který měl znalosti i ego potřebné pro takový čin. Jeho syn Steve Hodel, bývalý detektiv LAPD, později vydal knihu, ve které otce obvinil na základě deníků, fotografií a polohy jeho domu vůči místu činu. Z psychologického hlediska Hodel dokonale odpovídá profilu: inteligentní, narcistní, patologicky posedlý mocí a kontrolou.

  • Mark Hansen
    Majitel nočního klubu, který Elizabeth znal a údajně ji odmítl krátce před smrtí. Podle svědků ji občas hostil, ale zároveň ji ponižoval. Mohl v ní vidět symbol všech žen, které mu „dlužily pozornost“.

  • Walter Bayley
    Chirurg, jehož dům stál jen pár ulic od místa nálezu těla. Přesná disekce i znalost lidské anatomie odpovídaly jeho zkušenostem. Jeho dcera později připustila, že o případu mluvil s nepřirozeným klidem.

Přesto — žádný důkaz nikdy neprošel soudem. A možná to byl právě nedostatek jistoty, který pomohl Dahlie přežít v paměti. Zločiny, které zůstanou neobjasněné, se stávají živnou půdou pro fantazii.


Krutá symbióza krásy a násilí

Vražda Černé Dahlie je víc než jen neobjasněný zločin. Je to společenské zrcadlo, které odráží naši touhu spojovat krásu se smrtí. Psychologové tomu říkají aesthetic violence – estetizace utrpení.

V případě Elizabeth Short byla brutalita transformována v obraz, který vyhovoval mediálnímu vkusu doby: krásná žena, záhadná minulost, tělo naaranžované jako obraz. Vražda se stala vizuální ikonou, stejně jako Mona Lisa nebo Marilyn Monroe. Jenže místo úsměvu tajemství nabízela úsměv smrti.

Proč nás to přitahuje?
Podle psycholožky Katherine Ramsland, autorky studií o sériových vrazích, je lidská mysl fascinována kombinací strachu a krásy – paradoxem, který aktivuje stejná centra v mozku jako erotické vzrušení. Když se díváme na něco hrůzného, ale zároveň esteticky „přitažlivého“, mozek hledá smysl – a tím si zlo racionalizujeme.

Černá Dahlie tak není jen obětí vraha. Je symbolem společenské disociace – toho okamžiku, kdy přestaneme vnímat utrpení a začneme ho obdivovat.


Dědictví Dahlie: když se zločin stane zrcadlem společnosti

Po více než sedmdesáti letech se případ neuzavřel. Ale přežil. V knihách, filmech, podcastech, obrazech. Vždy jiná Dahlie, vždy jiný příběh.

Hollywood ji přijal jako součást své mytologie. Pro některé je varováním, pro jiné inspirací, pro další jen jménem, které se dobře prodává. Ale za tím vším zůstává otázka: Proč nás přitahují příběhy o utrpení krásných žen víc než o těch "obyčejných"?

Psychologie zločinu zná odpověď – protože v oběti hledáme vlastní strach. Vidíme v ní to, co by se mohlo stát i nám. A zároveň se chceme ujistit, že jsme stále na té bezpečné straně reality.

Elizabeth Short už dávno není jen jméno ze spisu. Je mýtem o kráse, která byla příliš křehká pro svět, který si ji chtěl přivlastnit. A možná právě proto její příběh nikdy neumře – protože mýtus je forma nesmrtelnosti, kterou si nevybrala, ale kterou jí společnost vnutila.


Zdroje: FBI, History, LA Times, Crime Museum, Psychology Today, Foto: FBI archiv

Intro

Home
Blog
Cookies - nastavení a informace